måndag 19 november 2012

Bibeln, djur , vegetarian, vegan

Hej Aram,
Här följer en del som jag håller för sant nu (bl.a. om djur):
Jag argumentar att vi inte ska äta någon individ som har ett medvetande, inklusive kan uppleva smärta och andra känslor.
Plantor har inget medvetande – och det är ingen individ som vi orsakar skada genom att äta plantor. Jag hävdar att vi har rä
tt att på ett etiskt sätt använda oss av det som endast är materia utan medvetande, t.ex. plantor, vatten och bakterier.
Fiskar, kor, hästar och många andra djur har ett medvetande. Även många insekter kan ha ett medvetande: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1228661/Insects-consciousness-able-count-claim-experts.html

Varför ska vi orsaka andra medvetande individer smärta? Vad ger oss den rättigheten?

Vi kan så enkelt undvika det eftersom det inte är några svårigheter att leva på en vegansk diet.

Varför jag menar att man inte ska äta någon individ med ett medvetande: Jag tror det finns en Skapare och det påverkar min etik i hur jag ser på en individs liv och vårt förhållningssätt till alla individer. Jag tror inte längre på någon religiös bok (efter 11 år som en religiös fundamentalist- inget som jag är stolt över) eftersom jag har funnit fel, motsägelser och oetiska bud. Jag hävdar att Skaparen har gett individer en själ – en icke-fysisk komponent som ger individer t.ex. möjlighet att ha en fri vilja (och som gör oss till mer en oerhört sofistikerat robot, som inte har ett medvetande eller fri vilja). Vidare menar jag att vi inte har fått någon rätt att ta det liv som Skaparen har gett till individer.

De flesta människor förstår att det är objektivt fel att ta en oskyldig människas liv. Jag gör inte någon skillnad på arten av denna individ; och tycker inte att en mer avancerad hjärna och t.ex. en mer avancerad förmåga att resonera ger oss en rättighet att ta andra individers liv och att orsaka andra individer smärta och lidande. Jag menar istället att ökad kunskap och vårt stora medvetande att vi kan leva en livsstil utan att ta andra individers liv (oavsett art) ger oss ett större ansvar i fråga om hur vi lever.

.... [Slut citat]

Vad tycker du?
Jag har sett två grisfarmar här i Rakkestad. Igår såg jag grisar på en yta på 6 m^2 med 8 grisar. Det är helt oacceptabelt att blanda djur så. Grisar trivs som bäst när dem får springa runt på gräs och leka. De tycker om livet när folk behandlar dem bra!
Jag menar att Bibelns författar hade fel när dem trodde att Skaparen gav dem tillåtelse att offra och döda djur.

Se mer här om hur mycket kor, grisar och får älskar liv och hur illa folk behandlar dem: http://www.youtube.com/user/gentlebarn

Ha det bra!
mvh Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar