fredag 14 december 2012

Minskar ätandet av djur med fler veganer? Ät grönsaker och rädda djur!!!

Jag vill inte gå off topic på den andra tråden där jag fick svaret av Dave:
"Anders, att vi räddar djur från att dödas låter bättre i teorin än det är i praktiken. Vi "räddar" i nuläget tyvärr inga djur alls, inte så länge vi utgör 1% av befolkningen. Lyssna 12 minuter in på detta tal av Dr Steven Best (länken bör starta där, men lyssna gärna till hela om du har tid!)
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=cq2D4JQzKOc#t=722s"

Här följer mitt svar,
Dave:
Jag lyssnade lite på det som han sa. Är du säker på den teorin?
Är du säker på att det samma gäller i Sverige?

Jag förstår hans argument och politiker och industrifolk kan tillsätta pengar för att få sponsra bönder när kött-produktionen går ner.

Fast, det finns en gräns! Det finns bl.a. en hälsovåg i USA och alltfler förstår att dem måste minska sin konsumption av djurprodukter. Efterfrågan minskar och detta leder/kommer att leda till färre dödade djur.

Det är långt fler än veganer som förstår att djurprodukter är onyttiga, så det blir lite felaktigt att använda siffran mindre än 1 procent; eftersom att alla som skär ner på den mängd djurprodukter som dem äter måste räknas in i den förändring som sker.
Trots hans teori så går både köttätande och mjölkkonsumerandet ner i USA (tyvärr går bl.a. yoghurt-försäljning upp ) .

Jag håller inte med om allt i denna artikel, men den visar att köttkonsumptionen i USA går ner: http://www.foodnavigator-usa.com/Market/What-s-driving-the-decline-in-US-meat-consumption

Jag tror rörelser som www.abolitionistapproach.com/ och även hälso-rörelser som dieten föreslagen här www.drfuhrman.com har inflytande.
USA’s mjölkkonsumption går ner: http://finance.yahoo.com/news/u-milk-business-crisis-051600862.html

Men även om nu det fakta att vi är veganer inte skulle göra att färre djur blir dödade – så är det helt fantastiskt vilka ändringar som vi gör på lång sikt. Vi skapar en accelerande våg, som kommer leda till ett allt större procentuellt antal veganer; och troligen en snabbare ökning desto fler vi blir. Så i slutändan – och vi kommer inte se alla resultat som vår insats hade under vår livstid här på denna planet – så kommer en persons insats potentiellt ha räddat miljontals liv (genom alla som vi inspirerade att bli veganer; och dem personer som dessa veganer i sin tur inspirerade, etcetera).

Ett annat sätt att rädda djur är att köpa djur från bönder som växer upp för att bli slaktade och låta dem leva hela livet på ens gård. Då räddar man en individ som annars skulle blivit dödat och kan även inspirera andra att rädda djur dem också.
Jag och min hustru tänker skaffa oss en gård (när jag sparat tillräckligt mycket pengar) och rädda djur från slakthus.

Vad tycker ni alla?
Jag förstår att det finns många fler perspektiv att ta hänsyn till och alltid roligt att lära sig nytt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar