torsdag 21 mars 2013

Att vara vegan handlar om att minimera lidande, förtryck och död för både människor och andra djur

Jag är för att adoptera djur som kan leva på en vegansk kost - för deras skull, för att hindra att hindra att de blir dödade och ge dem ett bättre liv än vad de får på en djurgård. Ju fler som blir veganer och endast adopterar djur från djurhem (istället för att fortsätta föda upp djur), desto närmare en vegansk värld utan domesticering kommer vi.
Gary Francione, som skriver mycket bra om veganism och att avskaffa allt utnyttjande och domesticerande av djur, uppmanar regelbundet personer att adoptera djur från djurgårdar: https://www.facebook.com/abolitionistapproach?ref=ts&fref=ts

Att det dör insekter och andra djur vid skördar tycker jag är oerhört tragiskt. Jag hoppas på en vegansk värld där vi går tillbaka till skördmetoder som inte skadar levande varelser.
Icke-veganska val orsakar mycket mer lidande. De djur som icke-veganer konsumerar, äter mycket mer plant-växter än veganer konsumerar, och således bidrar deras val till att många fler oskyldiga individer dödas (förutom de djur som dödas p.g.a av konsumerandet av mjölk, ägg, "kött" och andra djurprodukter). Dessutom bidrar icke-veganska val till en enorm miljöförstöring, massutrotning av arter, global uppvärmning, fattigdom och svält: http://bloganders.blogspot.no/2013/03/wwf-missar-att-belysa-vad-som-ar.html

Det är den icke-veganska dominerande filosofin i vårt samhälle som gjort att icke-veganska skördemetoder har utvecklats och annan teknologi som skadar levande varelser.
Jag har som mål att minimiera lidandet i denna värld, och är totalt emot allt djurförtryck. Därför är jag vegan och gör mitt allra bästa att inspirera andra till att bli veganer och minimera min miljöpåverkan (använder t.ex. inga element och inget kylskåp). Jag vägrar att betala någon annan för att döda och skada levande varelser.
Jag köper mycket ekologiskt (skulle köpa ännu mer om det fanns mer) för att minimera antalet insekter som dödas och för att det dessutom är bättre för vår hälsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar