måndag 29 april 2013

Vi har ingen rätt att avliva hundar, katter och andra djur

Kommentar till en artikel där Jonas på Skansen hävdar att en hund med fyra proteser borde skjutas-att det är mer humant för hunden eftersom denne lider enligt Jonas.

Nej, som vanligt så är det människans syn på djur som speglas av Jonas uttalande, och inte djurets eget syn på hennes liv.

Jag hävdar att vi inte har rätt att bestämma över någons liv, att vi inte har rätten att avgöra att en individ (oavsett art) hellre vill dö än att leva med lidande eller skador. Jag skulle definitivt fortsatt vilja leva trots enormt lidande, eftersom jag tror att jag (och alla andra är här) är här för att sprida ett budskap av kärlek, barmhärtighet och icke-våld till alla individer -människor och andra djur, och göra detta till en mer kärleksfull och fredfull värld. Livet är så oerhört viktigt trots att man lider. Livet i sig själv, och att uppfylla det syfte vi har, är mycket mer viktigt än tillfälligt lidande orsakat t.ex. av en skada.

Djurens syfte är inte att bli utnyttjade och dödade - oavsett om det är en katt, hund, fågel, gris eller ko. Alla har samma rätt att leva. Och det är kompromisser av denna fundamentala rättighet som gör att människor ser djur som resurser, och beordrar dödande av hundar och andra djur. Alla djur har en rätt att leva och vi har ingen rätt att utnyttja dem, skada dem, eller döda dem. Därför blev jag vegan i höstas och slutade att använda djur, och konsumera döda djur och djurprodukter (kött,mjölk, ägg,osv). Vill även ge en rekommendation: World Peace Diet av Will Tuttle är en jättefin bok som jag rekommenderar till alla (den finns på Spotify och www.worldpeacediet.org ); och dessa tankar jag skrivit: http://bloganders.blogspot.no/2013/03/vi-ska-behandla-andra-som-vi-sjalva.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar