måndag 20 maj 2013

Samhällets syn på djuren, subjektiv vs objektiv sanning om vår behandling av djur

Sara,
Det jag menar är endast att det finns en enkel sanning som är att det är fel att skada, våldföra sig på och förslava andra individer på denna planet.
Det jag menar är att om någon dödar en människa så är det moraliskt fel. Om någon förslavar en människa så är det moraliskt fel. Samma moraliska principer gäller alla individer på denna planet. Jag gillar detta citat som innehåller en väldigt viktig moralisk princip:
’Alla existerande, levande, medvetna varelser, som andas, ska inte bli behandlade med våld, inte misshandlade, inte plågade, och inte bli ivägdrivna.’ Detta är den enda moraliska eller andliga princip som vi behöver veta. Om vi lever efter den principen, så kommer vi att vara i frid med oss själva och det kommer att vara fred i världen. [1]

Veganism per definition som den formulerades av Donald Watson innefattar en princip som inte endast är en ’subjektiv sanning’ utan som hävdas vara en universell sanning.
Jag har inga problem att se att andra människor har ett annat synsätt. Jag behöver bara kolla på mig själv, det tog som sagt 28 år för mig innan jag insåg att det var moraliskt fel att döda, förslava och använda djur. Men jag förstår inte påståendet ’åsikter kan inte vara fel’. Att döda en människa är som sagt moraliskt fel och att inneha den åsikten är att propagera för/tänka något som är etiskt fel.
Detsamma gäller vårt förhållande med djuren. Jag inser att människor har ett synsätt som är ’deras sanning’ och att de är övertygade om det dem tror på. Det var ju inte det som var min poäng. Min poäng är att det finns en objektiv sanning om hur djuren ska behandlas. Jag tror inte du betvivlar detta. Så om vi vill icke-veganers bästa måste vi få dem att förstå att ”deras sanning” inte är detsamma som vad som är etiskt rätt – alltså deras sanning som säger ’det är okej att skada, förslava och döda djur för mat, bekvämlighet, vana eller tradition’ är etiskt fel trots att det är vår kulturs syn och deras subjektiva sanning, som de har ärvt genom kulturell indoktrinering.

Vill även passa på att rekommendera min favoritbok: http://open.spotify.com/album/611cQlIfhOfbeC4faxnRR5
Fotnot 1: http://faithinmemphis.com/2011/04/16/francione-jainisms-greatest-gift-ahimsa/
Ha en fin dag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar