fredag 7 juni 2013

Varför dricker du mjölk om du älskar kor? Mjölkindustrin skadar kor

När man dricker mjölk och äter andra djurprodukter man betalar vi för industrialiserad djurplågeri, inklusive hankalvar som blir dödade vid 18 månaders ålder, mjölkkor som blir dödade vid 5 års ålder och tuppkycklingar i äggindustrin som blir dödade så snart någon ser att de är killar.
Om man säger du älskar djur och konsumerar djurprodukter, så hur man du fortsätta betala för detta?
Har inte de samma rättighet som du och jag att inte bli förslavade, utnyttjade och dödade för njutning, bekvämlighet, vana eller tradition?
Mer än 56 miljarder landlevande djur blir förslavade, skadade och dödade för mat varje år. För varje icke-veganskt val förevigar vi synen på djurens som resurser, och möjliggör att de blir dödade och skadade på de mest brutala sätt. Några exempel på detta finns i denna film. Om man äter djurprodukter, så bör man se vad ens val orsakar: www.earthlings.com
Kom ihåg, det är inte endast de brutalaste formerna av förtryck som är fel, utan allt sorts förslavande,
skadande och dödande av djur - allt sorts användande av ett djur som en resurs.

Jag blev vegan i höstas när jag förstod att detta var etiskt fel att konsumera djur och använda djur som resurser. Jag sa inte, ’jag kommer bli vegan om några’, utan jag förstod att det var etiskt fel att fortsätta betala för en industri som förslavar, skadar och döda djur.

Att bli vegan är jätteenkelt. Det krävs bara en tillräcklig stor motivation att sluta förtrycka djur (genom att konsumera dem och använda dem som resurser på andra sätt) baserad på ens vilja att behandla djur som individer, och med kärlek och empati. Rekommenderar: http://www.vegankit.com/ och abolitionistvegansociety.org

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar