måndag 22 juli 2013

Hundar/tamdjur - kött eller en vegansk diet?

Om det kan visas att hundar kan må bra, få i sig all näring och ha jättebra hälsa på en diet utan djurprodukter, kan det då rättfärdigas att vi utsätta djur för onödigt lidande och död på en diet av djurprodukter? Är det rätt att t.ex. föda en hund med grisöron, som kommer från grisar som levt i slaveri på en yta av 1m^2 var, fick leva ett halvår i misär och sedan blev brutalt slaktade/djur som blivit jagade och dödade? Allt dödande av djur utsätter djur för lidande och död. Mer information om hundar och diet finns i not 1.


Och för de som läser detta som inte är veganer. Det är fel att utsätta djur för onödigt lidande och alla icke-veganska val gör detta: http://bloganders.blogspot.no/2013/06/varfor-alskar-vi-hundar-men-dodar-och.html



Mer om en vegansk diet för hundar: ” Like humans, dogs are metabolic omnivores, meaning they can digest plant and animal food sources.  In fact, a plant-based diet is recommended for prevention and treatment of several conditions, such as certain bladder stones and skin allergies.  Keeping your companion canine healthy on a plant-based diet all depends on whether the diet is complete and balanced with bioavailable nutrients.  The easiest way to determine this is to verify the diet has an Association of American Feed Control Officials (AFFCO) statement on the label and the diet is from a reputable company.  ”
http://www.farmedanimalfriends.org/1/post/2013/05/the-vegan-canine-can-my-canine-companion-be-a-vegan-by-laurie-jeffreys-dvm.html

Not 1: Veterinär som rekommenderar en vegansk diet för hundar, och det finns tusentals hälsosamma hundar på denna diet: http://bloganders.blogspot.no/2012/12/vegan-pets-vegan-cats-and-vegan-dogs.html
 


Jag menar att all uppfödning är etiskt fel: http://www.abolitionistapproach.com/animal-rights-and-domesticated-nonhumans/

Det är etiskt fel för mig att döda ett djur för att mata ett djur som jag tar hand om som kan leva och må bra utan att äta kött. Det är alltid etiskt fel att utsätta djur för onödigt lidande, vilket man gör med alla icke-veganska val: http://articles.philly.com/2009-08-14/news/24986151_1_atlanta-falcons-quarterback-vick-illegal-dog-dog-fights

Om jag tog hand om ett djur som krävde kött för att leva och må bra, så skulle det vara etiskt ’försvarbart’ (och något som jag skulle göra), men det skulle fortfarande vara etiskt fel. Alltså, det är etiskt fel för mig att döda ett djur för att mata djuret som jag tar hand om, men det är ändå det alternativet jag måste välja eftersom det självklart är etiskt fel för mig att föda ett djur en diet som han/hon inte kan leva ett hälsosamt liv på.

När det gäller djur som hundar som kan leva och må bra på en vegansk diet så har vi ett val:
1. ”Pracka på” ett djur som kan leva och må bra på en vegansk diet och ”inte ta hänsyn” till hennes jaktinstinkt.
Eller 2. Ta livet av ett djur för att föda ett djur som kan leva och må bra på en vegansk diet.

Jag menar vidare att alla individer oavsett art som har en möjlighet att leva och må bra på en vegansk diet ska leva på detta vis. Vi ska inte utsätta djur för onödigt lidande och onödig död, och att äta en diet av djurprodukter trots att man kan må bra på en vegansk diet är således etiskt fel. Jag förstår att många djur inte kan förstå detta. Det är ingen rättighet att få ”glädjen” av att jaga ett annat djur – varken för oss människor eller för andra arter. Jag kommer aldrig att hindra ett tamdjur som behöver detta för sin överlevnad, men jag kommer aldrig att göra mig själv till jägare för att föda ett tamdjur som kan överleva och må bra på en vegansk diet.

Jag tycker valet är självklart. Jag skulle aldrig döda ett djur, och ta från henne hennes dyrbara liv, bara för att föda ett annat djur som kan leva och må bra på en vegansk diet.
Om vi nu pratar om att ”pracka på”, så är det värsta man kan göra att döda en annan individ helt i onödan.

Oavsett vilket val som du gör så bestämmer du över någon annans liv (vilket f.ö. hela domesticeringsprocessen tyvärr innebär – att djuren aldrig får möjlighet att leva liv som självbestämmande individer, utan blir beroende av oss för föda, skydd, husrum, etc.).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar