fredag 2 maj 2014

Veganskt svar på 'Djur är mat, inte individer'

En person skrev till mig i en ekologisk Facebook-grupp i Norge: ” Regner med at du er veganer og ikke vegetarianer, vi får alle gjøre det som passer oss For meg er dyr mat, men har de hatt et godt liv på en økologisk gård er det mer enn bra nok»

Mitt svar: Jag är vegan, ja. För mig är djur individer. När jag ser en hund, katt eller häst så tänker jag inte: 'Åhh, jag måste slakta detta djur för att få en god köttbit'. Jag ser en individ, en individ som känner, en individ som vill leva, en individ som tycker om att njuta av livet, en individ som tycker om frihet, en individ som tycker om att utforska, en individ som tycker om att vara med sina vänner och familj. Jag börjar inte dreggla och tänka: ’Åh vad gott, en köttbit’.

På samma sätt, jag förstår att kor, kycklingar, fiskar och andra djur också har känslor och värderar sina liv. Jag förstår att de inte vill bli utsatta för onödigt lidande och en onödig död. Jag behöver inte förstå hur deras tankeprocess fungerar, etc. Det enda som är viktigt för mig är att de har ett egenintresse av att vara i liv och ett intresse av att inte lida.

Om djur är ”mat” (resurser, objekt) för dig så förstår jag inte varför det är viktigt att de ska ha ett ”gott liv”. Om du menar att det är viktigt att de ska ha ett gott liv så erkänner du ju att de är individer och att vi ska respektera dem.

Men när du sedan säger att vi kan skicka dem till ett skräckhus (slakthus) och ta deras liv/ta deras liv på annat sätt, så påstår du att djuren är resurser/objekt och att vi inte behöver respektera deras intressen. Är det inte väldigt godtyckligt att välja vilka av deras intressen som vi ska respektera och vilka av deras intressen som vi ska ignorera?

Så du talar emot dig själv? Dels säger du att vi ska respektera djurens intressen (de ska ha ett gott liv). Och i nästa sekund så säger du att vi inte ska respektera djurens intressen – vi kan ta deras grundläggande intressen ifrån dem, t.ex. deras liv och sin familj, för att tillfredställa våra mest triviala intressen såsom smakupplevelse/social acceptans/bekvämlighet.

Jag förstår inte hur du resonerar. Jag vet att det är vanligt att tänka på det sättet, men jag ser ingen logik i det och jag ser inte någon respekt av djur i det tankesättet. Under 28 år så levde jag ett liv där jag åt kött, mejeriprodukter, ägg, honung, använde läder, päls, dun, såg på underhållning som använde djur, etc. Jag blev vegan för 1,5 år sen när jag förstod ovanstående.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar