tisdag 13 maj 2014

Skapa flera arbeten => fler globala orättvisor

Vad är det för arbeten vi ska skapa egentligen? Ska vi få folk att förstöra miljön mer genom att köra mer bil, tåg, buss (så vi kan anställa fler busschaufförer, etc.), etcetera; och sponsra ett transportsystem som globalt sett dödar miljontals djur och tusentals människor varje år? (Själv cyklar jag i så stor utsträckning jag kan för att jag inte vill bidra till detta.)

Eller få människor att förstöra världen mer genom att konsumera mer kläder, mat, nöjen, etc, än man behöver för sin överlevnad (så vi kan anställa fler butiksarbetare, etc.); och bidra till globala orättvisor både för människor och djur: http://bloganders.blogspot.no/2014/05/how-first-world-choices-and-consumerism.html

T.ex. jag jobbar i IT-sektorn och mitt företag drivs av att människor skapar onödiga hemsidor för kommuner, etcetera. Hoppas på att få tillräckligt mycket pengar snart, så jag kan köpa ett land, och bli helt självförsöjrande istället för att vara någon annans löneslav och sluta bidra till ett kapitalistiskt och orättvist system.
Varför behöver vi allt det här?
Det mesta förstör miljön och bidrar till globala orättvisor.

Om vi istället skulle satsa på självförsörjande system, som är helt självförsörjande på både mat, energi, etc., så skulle alla kunna leva och må bra utan att vara lönslavar till ett kapitalistiskt system. Då skulle det inte finnas några lönearbeten och inte finnas någon arbetslöshet som den definieras idag.
Det skulle innebära sann frihet och dessutom bidra till kraftigt minskad miljöförstöring och kraftigt minskat bidrag till globala orättvisor. Mer om mina tankar: http://bloganders.blogspot.no/2014/04/vision-for-nonviolent-vegan.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar