lördag 31 maj 2014

Vegansk självförsörjande, miljövänlig livsstil

Det är jätteviktigt att odla sin egen mat/att köpa den från någon annan som driver vegansk permakultur. Vanlig ”ekologisk mat” som säljs i affären är inte miljövänlig och inte ekologisk.

Alla monokulturer (vilket är i princip hur all mat odlas) är väldigt miljöförstörande, och det enda ekologiskt hållbara sättet att odla mat på är småskaligt genom att använda sig av vegansk permakultur. Så i ett miljöetiskt perspektiv så ska man odla så mycket mat man har möjlighet till genom vegansk permakultur, och/eller köpa mat som är odlad på detta sätt [1]. Vanligt jordbruk deltar dessutom i att medvetet döda insekter och ofta andra djur, och genom att bruka traktorer istället för no till-gardening bidrar dem till miljföroreningar, enorma utsläpp av växthusgaser och dödande av daggmaskar och andra djur i jorden.

Min vision är att bo i ett helt självförsörjande veganskt community [2].
Jag bor på landet. Städer/transportsystem, etc. Är också fruktansvärt skadliga för miljön och således för mänskliga och ickemänskliga djur [3]. Jag har köpt en fritidsbostad och bor där året om. Jag har cirka 1500 m^2 land och tänker odla upp det mesta i år - potatis, bönor, och massor av andra sorters grönsaker. F.ö. brukar jag dumpstra i containrar utanför en matbutik för att få miljövänlig mat och spara pengar. Tjänar mycket och sparar detta för att kunna köpa större land i framtiden och vara helt självförsörjande, gärna som sagt i ett veganskt community.
Transporterar mig så mycket som jag kan med cykel – cyklar 30km per dag 3 gånger per vecka (till
jobbet, åker tåg de sista 20 kilometrarna).

Älskar att bo på landet mitt i naturen. Hur jag bor nu är mycket billigare och miljövänligare jämfört med när jag bodde i lägenhet. Fritidsbostäder kan man hitta relativt billigt.
1. http://bloganders.blogspot.no/2014/03/en-ekologisk-miljovanlig-livsstil-odla.html
2. http://bloganders.blogspot.no/2014/04/vision-for-nonviolent-vegan.html
3. http://bloganders.blogspot.no/2014/05/is-it-ethical-and-vegan-to-use.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar